|
|
Ideja
in opis prireditve |
S spominskim srečanjem smo skušali v prvi vrsti predstaviti
Vinkov lik in osebnost ter ponovno odkriti njegovo življenjsko
zgodbo. Želeli smo tudi opozoriti na Vinkov projekt na Višarjah,
za katerega se je ob pomoči sodelavcev in dobrotnikov prizadeval
mnogo let, sadov pa mu ni bilo dano uživati.
Odločili smo se, da povabimo goste, ki so z njim delali in
živeli. Tako smo uspeli pritegniti ljudi z vseh postaj Vinkovega
življenja- mladih dijaških let, izseljenstva, delovanja na
Višarjah in doma v Sloveniji. Želeli smo, da se Vinkovi prijatelji
in ostali ljudje, ki so ga poznali in cenili po dolgih letih
zopet srečajo v njegovih domačih krajih. Mladi smo čutili
odgovornost in smo vsak po svojih močeh pomagali pri pripravi
srečanja.
Spominsko srečanje o slovenskem izseljenskem duhovniku, fotografu
ter narodnem buditelju msg. Vinku Žaklju je potekalo v Šentjoštu,
11. aprila 2003.
Avtobus Belgijcev je najprej poromal na Vinkov grob, kjer
so zapeli nekaj pesmi, nato pa smo jih pospremili v Kulturni
dom, ki smo ga napolnili do zadnjega sedeža.
Štirje govorniki so z odra spregovorili o Vinkovem življenju.
Škof Jožef Kvas se je spominjal študentskih let, ko sta bila
z Vinkom tesna prijatelja, Janko Maček je Vinka predstavil
kot Šentjoščana, profesor Martin Kranner je govoril o Vinkovih
prizadevanjih in načrtih na Višarjah, Bernard Žabot pa je
povzel Vinkovo zadnjo postajo-delovanje v Belgiji. Govore
je popestrila slovenska pesem zbora Slomšek, ki združuje belgijske
Slovence in pa Vinkove slike, ki smo jih med programom projecirali
na platno. Srečanja se je udeležilo mnogo ljudi, posebej smo
bili veseli celega avtobusa rojakov iz Belgije. Ob tej priložnosti
smo natisnili tudi spominske razglednice z višarskimi motivi
in postavili razstavo Vinkovih fotografij, ki so si jo ljudje
res z velikim zanimanjem ogledali. Po končanem programu sta
sledila pogostitev in družaben klepet. Belgijci so nam poklonili
darilo – paket samostanskih piv in nas povabili na obisk v
Belgijo.
Radio Ognjišče je srečanje posnelo, poslušate ga lahko (tukaj).
Radi bi se še enkrat zahvalili vsem sodelujočim in vsem, ki
ste velikodušno pomagali pri organizaciji srečanja. Brez pomoči
vsakega posebej srečanje ne bi uspelo, tako kot je. Hvala!
gor |
|
|
Janko
maček |
Oprostite, govor še ni obdelan.
gor |
|
|
Jožef
Kvas |
Rad bi vam povedal o vitsih in spominih, ki jih imam na
Vinka kot sošolca, s katerim sva bila skupaj v gimnaziji
8 let in 6 let v bogoslovju. Ne bi govoril o študiju, pač
pa v kakšnem času smo živeli.
Naj vam na začetku opišem dogajanje takoj po vojni in obrazložim
naš odhod na Koroško. 3.5.1945 je bila Ljubljana še ograjena,
Nemci pa so že odhajali iz Ljubljane. V noči 3.5. je bilo
zborovanje. Zasedal je nov parlament, novi vladarji. Drugi
dan je izšel Slovenc v posebni nakladi, v njem pa ni bilo
nobene nemške besede več in ponekod so že visele slovenske
zastave. Bili smo prepričani in zelo veseli da Nemci odhajajo
in da bodo domobranci oz. ta smer prevzeli oblast. Kako
smo bili naivni. Bogoslovci smo bili takrat stari že okoli
20 let. 3. maja je bilo razglašeno, da so tisto noč poslali
telegram v Ameriko in Anglijo in da bodo Američani in Angleži
takoj zasedli Slovenijo. 5. maja je ravnatelj Vovk, poznejši
škof, ki je bil tudi zelo dober vzgojitelj, na razgovor
poklical samo naš letnik. Povedal nam je, da prihaja partizanska
vojska s topovi, ostalim orožjem in prevozom proti Vrhniki
in da lahko prispejo v Ljubljano v nekaj urah. To se sicer
ni zgodilo, saj so prišli šele 7. ali 8. maja.
Ker je bilo semenišče silno osovraženo, smo imeli vratarja,
ki je bil laik. Govoril je, kako vidi bogoslovce v krvavih
oblekah, ko se vračajo v semenišče. Ravnatelj nam je takrat
rekel naj odidemo iz semenišča zaradi partizanov. Tisti
čas so se že velike vrste beguncev obrnile proti Koroški.
Ravnatelj nam je celo malce branil, da bi tudi sami odšli
na Koroško, vendar bili smo mladi in slepi ter prepričani,
da gremo na Koroško za 2 tedna, največ 1 mesec, potem pa
nas bodo Američani in Angleži pripeljali nazaj ter nam predali
oblast. Tako nas je na Koroško odšlo vseh 15 dijakonov.
Z nami je šel tudi škof Rožman, ker so ga v to prepričali
duhovniki in kanoniki, kajti sam ni hotel iti. Rekli so
mu, da ga bodo sicer obesili na Kongresnem trgu. Škof nam
je pred odhodom dal pisma v katerih je pisalo, da nas dijakone
lahko posveti v duhovnike katerikoli škof na svetu.
Dijakoni smo bili na Koroškem zelo razdrobljeni. Kdor je
bil takrat v Vetrinju ve, da ni bilo nič drugega kakor nekaj
travnikov ali njiv. Ni bilo ne strehe ne hrane. Nekateri
so se dali posvetiti 10 dni po prihodu na Koroško, nekateri
pa smo hodili spat na škofijo v Celovec in smo zato s posvetitvijo
nekoliko počakali. Novo mašo sem imel v Vetrinju en mesec
pozneje, na petek 8. junija.
V Vetrinju sem imel sestro in 1 teden pred posvečenjem sem
videl kako so nalagali ljudi na tovornjake, da jih bodo
odpeljali v Italijo. Vendar je bila to prevara. 6 dni po
posvetitvi nam je tajnik sarajevskega škofa povedal, da
so vse, ki so bili odpeljani, vrnili v Jugoslavijo in pobili.
Nekdo, ki je lansko leto dobil veliko državno odlikovanje
je povedal, da je šele leta 1986 izvedel, da so bili tisti
domobranci pobiti. Bil pa je šef tistih partizanov, ki so
bili takrat v Celovcu. Kot vidite imamo Slovenci, res žalostno
zgodovino, ki jo je težko pozabiti.
No, sedaj pa vam bom povedal nekatere stvari kot sošolec.
Opisal vam bom čase in razmere v katerih smo hodili v gimnazijo.
Vinko je nekaj časa stanoval v Križankah, potem pa v Marjanišču.
To je bil sorazmerno velik zavod, ki so ga kasneje zaplenili.
Tam nas je bilo 100 osnovnošolcev in 120 srednješolcev.
To ni bil zavod, da bi kasneje moral postati duhovnik, ampak
vzgojno krščanski zavod, seveda z željo, da pride kdo iz
njega kot duhovnik. Tisti čas, med leti 1932-39 je bila
težka doba. Najbrž med vami nihče ne pomni te dobe. Takrat
so nam šolske zvezke pošiljali iz Beograda in vse kar je
bilo v njih napisano je bilo v cirilici. Do leta 1935 se
celo ni smelo reči Slovenija, ampak samo Dravska banovina.
Po letu 35, takrat je bil tudi evharistični kongres, je
Korošec spet postal minister, in zaradi tega je bilo potem
nekoliko lažje. Take so bile življenjske okoliščine v katerih
smo takrat živeli in odraščali. V tistem času so profesorje
iz Slovenije, ki niso bili politično pravilno usmerjeni
pošiljali v Srbijo. Versko življenje je bilo popolnoma svobodno.
Razen kakšnega duhovnika so obsodili, če je kaj preveč rekel.
V tistem času so bila vsa dekleta v Marijini družbi. Enkrat
na mesec so imele shod, predavanje in skupno mašo. Tako
je bilo poskrbljeno za versko vzgojo. Ponekod so imeli Marijino
družbo tudi za poročene žene. Leta 1934 se je začela katoliška
akcija. To je bil poseben ukaz tedanjega svetega očeta Pija
XI. Katoliška akcija je delovala organizirano. Vsak teden
smo imeli sestanke, pogovore... Taka vzgoja ni bila množična,
ampak za tiste ki se jim je zdelo, da so zato pripravljeni.
Takšno je bilo življene v marinišču.
Sedaj pa bolj o osebnih stvareh in o mojih spominih na osebnost
Vinka Žaklja kot sošolca. Vinko je kot srednješolec po zrelosti
prehiteval nas sošolce. Jaz sem sicer samo eno leto mlajši
od njega. Po uspehu je bil vsako leto prav dober. Le enkrat
je bil eden izmed treh katerim je prof. fizike dal popravni
izpit, ki ga je na srečo opravil. V čemer pa nas je vse
prehiteval je bilo življenjsko izobraževanje, kar se tiče
izven šolske izobrazbe; zanimanja za kulturo, politiko in
gospodarstvo – na teh področjih je bil zelo napreden. Vse
te stvari je zelo natančno poznal. Verjetno je dobival informacije
od starejših bratov, ki so bili v tem zelo usposobljeni.
Na ta način nam je marsikaj povedal. V letih 1941 – 42 sva
bila v isti sobi in nekoč mi je rekel: »Nocoj bo prvi alarm
ob 11h ponoči«. Do takrat ni bilo nikoli nobenega alarma.
In res ob 11h je bil alarm. Letala niso odvrgla nobene bombe,
ampak so nekje, ne v Ljubljani, nekomu odvrgli neko pošiljko.
Tako smo doživljali prvo leto vojne. Vinko je bil vedno
pripravljen pomagati in zmeraj je trezno gledal na življenje.
Že v gimnazijskih letih je imel izredno ljubezen do naroda
in domovine. Zlasti pa seveda med vojno in po vojni, čeprav
ni smel priti domov, razen na Višarje v bližino Slovenije,
kamor je šel vsako leto za dva meseca. Imel je veliko skrbi
glede tega, kaj se dogaja pri nas. Včasih je tudi povedal,
v domovini ne delamo prav ali da smo premalo korajžni. Ko
je spremljal dogodke pri nas je imel svoje mnenje, sicer
dobro. Čeprav smo si včasih mislili, tebi je nekoliko lažje
ker te ni tukaj.
Na začetku vojne smo se kot študentje v Ljubljani zelo zanimali
za poročila o vojni in smo že zjutraj pred mašo brali Slovenca.
Tisto leto smo samo poslušali in opazovali dejanja Nemčije.
25. marca 1941 pa je Nemčija z Jugoslavijo v Beogradu podpisala
nenapadalni pakt. 6. aprila 1941 so Nemci kljub temu začeli
napadati Jugoslavijo zaradi uporov v Beogradu. Ko se je
začela vojna smo v semenišču na začetku ostali še kar mirni.
Prvo leto vojne ni bilo še nič hudega. Na pomlad 1941 pa
so bogoslovci dan za dnem dobivali pošto od doma, da so
jim pobili očeta, brate, sestre...V Ljubljani je nastajala
lakota in tudi v semenišču ni bilo ne kruha ne krompirja.
Naj vam razložim zakaj so bogoslovci šli k domobrancem.
Leta 1944 so nam povedali, da bodo Nemci začeli z mobilizacijo
za delovne brigade. Kopali naj bi strelne jarke. Svarili
pa so nas naj gremo raje k domobrancem, da bomo ostali doma
in ne bomo nosili orožja. Ostali bi v pisarnah ali pomagali
ranjencem. Če pa nas bi mobilizirali Nemci bi bili pod njihovo
komando in nas bi lahko odpeljali kamor koli po svetu. Ker
so nas o tem toliko poučevali je šla večina bogoslovcev
k domobrancem in bili so res brez orožja, razen nekaterih
ki so odšli v četo. Škof Rožman pa je tudi posebej preko
domobrancev posredoval Nemcem, da je dobil neko zagotovilo
da smo mi, ki smo bili tik pred novo mašo, smeli ostati
v semenišču, torej samo naš letnik. 26 bogoslovcev pa je
bilo kljub temu ubitih. Na to imam žalostne spomine.
O Vinku še to, kako rad je imel domovino, domače kraje,
kako rad je vse to fotografiral in hodil v hribe. Vse od
gimnazije dalje je vedno mislil na domovino in ni nikoli
pozabil nanjo.
gor
|
|
|
Martin
Krannner |
Uresničitev zamisli Vinka Žaklja, dati slovenskim
romarjem na Višarjah svoj lasten skupen dom
Ne vem, kdaj se je pokojni Vinko prvič povzpel
na vrh Sv. Višarij, stopil v višarsko cerkev in molil
pred milostnim kipom Matere Božje. Ali že pred vojno kot
študent ali sam ali pa s kakim skupnim romanjem, ki so
ga prirejale mnoge slovenske fare. Ali pa šele po vojni,
ko je kot duhovnik prihajal poleti v času romarske sezone
na Višarje, pomagat žabniškemu župniku pri dušnopastirskem
delu in je tam maševal, pridigal in spovedoval. Če ne
že prej je gotovo takrat v času svojega dušnopastirskega
delovanja postal vnet častilec višarske Kraljice - v svoji
Molitvi na gori je to čustveno izrazil. Med sprehodi v
naravo v prostem času, občudujoč njeno krasoto in čudoviti
gorski svet, ki se odpira z Višarij, se je zaljubil v
to lepoto. Skušal jo je zajeti v svoj fotografski aparat,
ki ga je vedno nosil s seboj, in jo z diapozitivi pokazati
tudi drugim, da bi jih navdušil zanjo.
Starejši »štantarji« na Višarjah - tako so Žabničani imenovali
lastnike malih prodajaln (štantov), kjer so prodajali
višarske spominke (rožne vence, podobice, kipce višarske
Matere Božje in razno drugo blago - danes teh štantov
skoraj ni več, namesto njih so večinoma notranje prodajalne)
se še spominjajo, da jih je Vinko ob večerih večkrat zbral
v župnišču, jim kazal diapozitive in jih tako navduševal-
odpiral jim oči - da so se zaceli zavedati lepote, ki
jo nudijo Višarje - če jo znaš gledati – ne pa samo misliti
na svoj štant in poznati romarje samo kot kupce (in ne
kot častilce Matere Božje).
Mislim, da je Vinko prav takrat, ko je na Višarjah nudil
dušno pomoč romarjem treh narodnosti in se seznanil s
Slovenci, ki so prihajali od vsepovsod: iz Slovenije,
iz zamejstva, izseljenci in zdomci, doumel »višarsko poslanstvo«
prof. Lamberta Ehrlicha, mojega sovaščana iz Žabnic pod
Sv. Višarjami Navdihnilo mu je tisto zamisel, ki se mu
je globoko vsidrala v srce in ga spodbujala in gnala,
dokler se ni uresničila: ustvariti na Višarjah lasten
skupen prostor - slovenski dom. Tam bi mogli, če ne drugega,
odložiti svoje nahrbtnike in torbe. Tam bi mogli brez
skrbi; ne da bi bili gledani po strani, če bi to napravili
kje drugje, ko bi naročili skodelico čaja - použiti, kar
bi prinesli s seboj.
(Vinko je Ehrlicha poznal, saj je bil njegov profesor
v bogoslovju, in poznal ga je tudi kot duhovnega voditelja
katoliških študentov t. i. stražarjev. Kot veste, je prof.
Ehrlicha 26. maja 1942 umorila - likvidirala komunistična
VOS). Prof. Ehrlich je poleti 1933 na Višarjah pridigal
skupinam katoliških študentov Ijubljanske univerze, ki
jih je pripeljal na romanje, in izrekel znamenite besede
o »višarskem poslanstvu« slovenskega naroda - v Molitvi
na gori jih je Vinko delno povzel : »... Ob temeljih te
svete gore se stikajo tri poglavitna evropska plemena
... Romani, Germani in Slovani bi prav tukaj skušali drug
drugemu riniti mejnike nazaj. A naši očetje so bili modrejši
od vojskovodij in politikov. Namesto mejnika so postavili
na ta otok med tremi narodi cerkev. To je edini mejnik
v Evropi, ki narodov ne ločuje, ampak jih združuje. (Danes
je tak mejnik vsa naša domovina. Slovenija mora biti mejnik,
ki druži in veže ... ostati mora mejnik, ki druži kakor
Sv. Višarje. To nalogo bo mogla Slovenija izpolnjevati
samo v svobodi, ne pod gospodarjem, ki bi sedel bodisi
na jugu ali severu, na vzhodu ali na zahodu ...).
Verjetno je potrebo po lastnem prostoru, kjer bi se sestali,
kadar bi bili zbrani v večji skupini, se zlasti občutil
(avgusta 1970) ob obhajanju svoje srebrne maše, ko je
videl skupaj zbranih toliko svojcev in sorodnjakov, ki
so prihiteli k njegovemu slavju. Če me spomin ne vara,
mi je Vinko tam okoli leta 1988 omenil, da je pomislil
na cerkveno hišo na Višarjah, da bi jo vzel v najem. Hiša
je bila nekdaj namenjena romarjem za zatočišče in prenočišče
(in je pred vojno že služila za ta namen). To je bila
prva hiša na desni strani, ko prideš od žičnice. Po vojni
je ostala zaprta in zapuščena (takoj po vojni maja 1945
je v njej gospodaril angleški vojaški bataljon Judov)
in je kar klicala, da bi se spet uporabljala. (Tudi mene,
ki sem poznal njen namen in videl njeno uporabo tam v
30-tih letih, je ta zanemarjenost motila. Kako je na to
hišo mislil in upal, je razvidno iz njegovega članka,
ki ga je goriški KG (Katoliški glas) dne 3. avgusta 1989
prinesel v mastnem tisku na prvi strani. V njem je že
zametek njegove poznejše prve okrožnice. Ko govori o poslanstvu
na Višarjah, zapiše: »Za vse to pa so nujno potrebni prostori...
To je stvar in naloga celotne slovenske katoliške skupnosti...
V tej skupnosti morajo naši očetje frančiškani, ki požrtvovalno
uporabljajo to božjo pot, videti svoje zaledje, pa se
bo problem glede naših prostorov premaknil z mrtve točke«.
Vidi se, da ko je to pisal, še ni zvedel, da je na prodaj
hiša na Višarjah.
Bil je razočaran in potrt, ker je naletel na izmikajoč
in hladen odziv, ko je takratnega upravitelja višarske
cerkve (in žabniškega kaplana, formalni župnik je bil
p. Bruno Kokošak) p. Filipa prosil, da bi mu dal v najem
tisto zapuščeno hišo, ki bi jo uredil v skupen slovenski
dom. Zakaj taka hladnost oz. odklonitev, sem zvedel pozneje,
leta 1989 (ali 1990), ko je že bila razposlana prva Vinkova
okrožnica. Nekateri Žabničani oz. Višarčani so mi povedali,
da se je p. Filip izrazil zelo nasprotno o stvaritvi Doma,
ker se je bal da bi iz tega nastala domobranska (belogardistična)
postojanka in da naj bi se denar raje zbiral za župnišče.«
(Še poleti 1990, že po drugi Vinkovi okrožnici, me je
p. Filip nagnal iz župnišča - da nimam tam ničesar iskati
- ko sem prišel prosit njegovo sestro kuharico, da bi
župnišče posodilo stole za goste, ki so se prvič zbrali
v Domu Srečanja.
Če bi me kdo vprašal, kdaj sem se z Vinkom pobliže seznanil
in kdaj sem zvedel za njegovo konkretnejšo uresničitev
zamisli lastnega doma, bi ne vedel odgovoriti. Ime Vinko
Žakelj sem prvič slišal v Vetrinjskem taborišču konec
maja 1945, ko je v vetrinjski cerkvi pel novo maso, kar
je bil izreden dogodek. Pozneje pa sem o Vinku zvedel,
da je izseljeniški duhovnik v Belgiji, ko mi je to slučajno
omenil njegov brat Jakob, ki je prihajal iz Amerike v
Gorico in sem se tam srečal z njim. Od njega sem tudi
zvedel (okoli leta 1960), da bo prišel ali da je prišel
na Višarje pomagat žabniškemu župniku. Takrat enkrat,
vsekakor pa pred njegovo srebrno maso, sem se prvič osebno
srečal in seznanil z njim na Višarjah in mislim, da prav
v sedanjem Domu srečanja (pri moji sestri Bredi, pri kateri
se je včasih oglasil). (Ne morem reci, ali se je mojega
imena spominjal še iz Ljubljane v zvezi z dogajanjem v
katoliških akademskih društvih: Dijaška oz. Akademska
KA, Ehrlichovi stražarji, Kocbek
in t. i.krščansko socialistična »tretja« skupina). Ko
sva se srečala, je bilo kot da se poznava od vedno in
da je to samo po sebi umevno. (Bila sva si sorodni duši,
oba častilca višarske Matere Božje in hvaležna za njeno
priprošnjo, obaLzavezana v Višarje). Pri tem prvem srečanju
mi ni ničesar omenil o kaki zamisli, imeti svoj lasten
prostor na Višarjah.
Kot sem omenil, in sodeč po omenjenemu članku v KG, Vinko
takrat se ni vedel za prodajo hiše na Višarjah. (Tudi
jaz nisem vedel, kar mi sestra Breda ni ničesar omenila
o svojih težavah finančne narave. Čim pa je najbrž proti
koncu avgusta (ali septembra) 1989 zvedel za prodajo,
je takoj reagiral in izrabil priliko. Verjetno ni dosti
premišljeval ali se s kom posvetoval. Njegova zamisel
je dobila možnost uresničitve - začel je delati in ukrepati.
Ko sem vprašal g. Bredo, kdaj in kako je Vinko prišel
z njo v stik, se spominja, da jo je septembra ali oktobra
1080 po telefonu vprašal, ali res prodaja in se zanimal
za ceno. Ko mu je povedala ceno (250 milijonov lir), ji
je odgovoril, da je on kupec in jo prosil, naj počaka
in ne proda komu drugemu. Čez nekaj časa se je spet oglasil
in se pogajal za ceno. Pogodila sta se za 235 milijonov
lir. (g.Breda je pristala na znižanje in mu povedala,
da zato, ker želi, da bi hiša prišla v slovenske roke).
Verjetno se Vinko glede cene ni z nikomer posvetoval.
Cena se zdi visoka oz. je visoka, toda ne previsoka za
tako stavbo tako visoko na gori, saj je treba ves material
in delavce voziti iz doline.
Zanimivo je, da mi Vinko o vsej tej akciji ni ničesar
omenil, kot da bi se bal, da bom nasprotoval ali pa je
bil prepričan, da bom sprejel na svoje rame ves nadaljni
postopek (formalno in organizacijsko), kar se je tudi
zgodilo (postavil me je pred izvršeno dejstvo!).
Vinko se je nemudoma iz vso vnemo lotil dela. Začel je
sestavljati in razpošiljati okrožnice. Prvo, datirano
Eisden 4.11.89, je poslal duhovnikom »Dragi sobratje,
cenjeni sodelavci!« (priloga1).
Meni je ni poslal, je pa na koncu okrožnice, ki jo je
poslal goriškemu duhovniku dr.Kazimirju Humarju (kaplanu
za Slovence v goriški stolnici – bil je tudi predsednik
Katoliškega tiskovnega društva, ki je bilo lastnik tednika
Katoliški glas, stavb na Placuti in na Travniku in vsega
kompleksa Katoliški dom z dvorano in telovadnico ter odbornik
Mohorjeve družbe) lastnoročno pripisal: G. Kazimir, nujno
stopi v stik z g. Kranerjem. Ne smemo
zamuditi!« To je bilo čisto po Vinkovo! Po njegovem bi
moral vsakdo kot človek, kot kristjan in kot Slovenec
kot on, ki se je v polni meri ravnal po Gregorčiču: »Dolžen
ni samo kar veleva mu stan, kar more, to mož je storiti
dolžan!« Dr. Humar mi je dne 13.nov. 1989 to okrožnico
poslal s spremnim pismom: »Spoštovani profesor! Prilagam
pismo, ki sem ga danes prejel iz Belgije. Premislite tudi
vi, kako in kaj z zadevo. Iz Gorice bi finančno ne mogli
pomagati, ker imamo prevelike stroške z dvorano. Bratski
pozdrav!« Kaj sem hotel napraviti - sprejel sem. (Storjeno
je bilo cisto po Vinkovo!) Navezal sem telefonski in pismeni
stik z njim, razmnožil od drugih prejeto okrožnico in
jo s spremnim pismom razposlal mnogim posameznikom in
ustanovam na Goriškem in Tržaškem in nekaterim znancem
v Severni Ameriki in Argentini (razposlal sem nešteto
pisem). Moje pismo je bilo datirano 30. nov. 1989 (glej
prilogo).
Ker se je že v prvi okrožnici vprašal: »Na katero ime
bomo kupili hišo in ker je omenil, da mora to biti ustanova
s sedežem v Italiji (morda Mohorjeva družba v Gorici)
sem stopil v stik z raznimi ustanovami (MD, KTD, kat.dijaški
zavod Alojzevišče, zadruga Ojstrnik, ki je upravljala
kočo sv. Jožefa v Žabnicah in še nekatere), pa nobena
ni bila pripravljena sprejeti formalne lastnine. Bili
so skeptični predvsem zaradi bojazni finančnih bremen
in pravnih birokratskih formalnosti, čeprav sem jim zagotovil,
da bi jih prepis lastnine nič ne stal, ker bi vse stroške
prevzel Vinko Žakelj. Edina pripravljena prevzeti prenos
lastnine je bila zadruga Dom iz Čedada ( v Benečiji izdaja
14-dnevnik Dom). Vinko je tedaj predlagal, da bi ustanovili
zadrugo, v kateri bi bili člani osebe iz krajev, kjer
bi se zbiral denar (iz Slovenije, zamejci, izseljenci),
toda predlog ni bil izvedljiv, ker bi po italijanski zakonodaji
člani morali biti italijanski državljani.
Ker sem v spremnem pismu omenil, da bo o zadevi nakupa
hiše sklican sestanek, in ker mi je Vinko sporočil, da
bo februarja 1990 prišel v Gorico, sem sestanek organiziral
(vršil se je v stanovanju goriškega trgovca in gospodarstvenika
Andreja Kosiča). Navzoči so bli zastopniki nekaterih ustanov
(KTD; Mohorjeva družba, zadruga Ojstrnik). Skoraj vsi
navzoči so bili skeptični do nakupa hiše na Višarjah (ker
da je predraga; da ne bo donosa, ker traja sezona samo
poleti 2 do 3 mesece; da bodo stroški upravljanja in kdo
jih bo kril; da bi bilo pametneje ustvriti dom v dolini
v Žabnicah, npr. v koči sv. Jožefa ali v hiši Mangart,
ki je bila last tržaškega Slovenskega planinskega društva).
Jaz sem pripomnil glede cene, da je na prvi pogled res
visoka, toda ni pretirana glede višine kraja, kajti ves
material in delavce za gradnjo je treba voziti iz doline
in to zelo poveča stroške. Da bi pa skupen dom postavljali
v dolini namesto na Višarjah, ne pride v poštev, kajti
romarje in Slovence vlečejo Višarje in višarska cerkev,
ne pa dolina. Svetoval sem Vinku, naj dobro premisli,
preden se odloči, kajti treba je biti gotov, da bo denar
zbran. Rekel ni ničesar, opazil pa sem, da je bil razočaran,
ker je bil prepričan, da bo njegova zamisel naletela na
ugoden odziv. Odpotoval je, ne da bi mi povedal, kaj misli
napraviti.
Toda on se je že odločil, svojo zamisel je hotel uresničiti
za vsako ceno. Na povratku v Belgijo se je ustavil na
Trbižu in z g. Bredo sklenil ustno kupno predpogodbo za
23.5 milijonov lir, od te vsote takoj 75 milijonov, nato
pa do konca leta vso kupnino. Dokaz, da je to napravil,
je bila druga okrožnica Slovenski center na Višarjah,
datirana Eisden, 22.02.1990, s podpisom v imenu iniciativne
skupine Vinko Žakelj, ki mi jo je poslal s spremnim pismom:
»Dragi g. Martin! Sedaj pa gre zares. Poti nazaj ni več.
Rešuje nas, da imamo čas do konca leta. Ne dvomim v uspeh.
V Parizu so reagirali vsi zelo pozitivno. Poišči dobrih
sodelavcev in svetovalcev. Za tvoj trud sem ti zelo hvaležen.
Prepričan sem, da je to zelo važna zadeva. Iskren pozdrav
tebi in družini! Vinko Žakelj.« Spet čisto po Vinkovo:
tu imaš, sedaj pa plavaj kot veš in znaš (priloga 3).
V istem spremnem pismu je še dodal: »Sestaviti moramo
akcijski odbor. Člani: ti, jaz, Lavrič (to je bil izseljeniški
duhovnik, ki je služboval v Linzu in živel takrat v pokoju
v Gorici), Pašnik Mirjam, g. Prešeren (bivši tajnik škofa
Rožmana, takrat kaplan v Trstu), g. Zorko (župnik v Rojanu
pri Trstu), g.Kostnapfel (učitelj v Trstu), dr. Harej
(profesor in urednik). To so samo predlogi, sami pomislite
tam na kraju. Menda bi pridobili tudi g.Garjupa (Benečan,
župnik v Ukvah) in p. Filipa. Delikatno, ker se ne razumeta...
(namreč Garjup in p.Filip).
Vinko mi jih je kar imenoval, ne da bi z njimi govoril
in razen Lavriča in Garjupa prišel z njimi v stik na Višarjah.
Govoril sem z njimi in so mi vsi po vrsti odklonili, razen
župnika Garjupa. P. Filip pa ni prišel v poštev - sem
že povedal, zakaj - česar pa takrat Vinko se ni vedel.
Prvo, kar sem moral sedaj napraviti, je bilo treba odpreti
tekoči račun pri goriški banki, kamor bi darovalci pošiljali
denarne prispevke. Pri tem je bilo treba treba navesti
namen darvanja. Ker se je govorilo o srečanjih na Višarjah,
mi je prišlo na misel ime Dom srečanja Višarje. Vinko
se je strinjal in ime se je prijelo.
Drugo, treba je bilo objaviti številko tekočega računa.
Razposlal sem slovenskim časopisom (Katoliškemu glasu,
Novemu listu. Domu. Primorskem dnevniku v Italiji, Nedelji
v Celovcu, Družini v Sloveniji) skrajšano vsebino okrožnice
z navedbo številke tekočega računa. Do junija 1990 so
vsi obvestilo objavili, razen Družine (Vinko ji je poslal
okrožnico, pa je ni objavila in sem na Vinkovo željo potem
jaz poslal pismo s prošnjo za objavo), ki je to storila
zelo pozno in precej kratko maja 1991.
Tretje: treba je bilo napraviti pismeno kupoprodajno pogodbo.
To sem storil 22. februarja 1990 na podlagi Vinkovega
telefonskega dogovora z g. Bredo (cena 235 milijonov,
takoj 1/3, to je ca. 75 milijonov, ostalo do konca leta
1990). Za dvig denarja, ki ga je Vinko poslal Mohorjevi
družbi v Celovec (1.250.000 Bfr = 27.530.400 lir) sem
moral skupaj s Cirilom Lavričem napraviti poverilno pismo,
da ga je g. Breda mogla dvigniti. Istočasno mi je
Vinko izročil še v raznih valutah 43.025.127 lir, Lavrič
pa 10.000 sch, tako da je bil obljubljeni začetni znesek
izročen.) Ker celotne kupnine nismo mogli plačati do konca
leta, je bil rok podaljšan do julija 1991, pa tudi do
tega roka ni bilo vse izplačano, manjkalo je se ca. 10
milijonov. Nato sem moral najeti posojilo. Zadnji obrok
je bil izročen 21. julija 1992. To podaljšanje je bilo
mogoče, ker sem jaz jamčil.
Kot zanimivost naj povem: prvi prispevek na tekoči račun
je bil iz Gorice 17. aprila 1990 (Bandež Olga, 50.000
lir) - sploh so bili prvi prispevki in večina prispevkov
z Goriškega, ker je bilo objavljeno v goriškem KG in ker
so poznali mene. Drugi prispevek (27. aprila 1990) je
poslal Ciril Turk, Stuttgart (4.950 DM).
Četrti problem, nadvse važen, je bil najti lastnika, ki
bi zagotovil, da bi hiša - skupni dom - služila namenu,
za katerega je Vinko gorel in se trudil in da bi ostala
za vedno v slovenskih rokah.
Ker nobena od ustanov, ki bi to zagotavljale, in na katere
smo se obrnili (KTD, MD, Alojzevišče) niso bile voljne
prevzeti formalne lastnine, in ker zadruga Dom iz Čedada,
ki je bila pripravljena, a kot zadruga odvisna od volje
članov, ne bi zagotavljala izpolnitve namena, je bilo
nujno najti pametno rešitev. Lastniki so že leta 1991
in še zlasti spomladi 1992 prosili in zahtevali, da se
prepis izvrši, ker so morali kot lastniki se vedno izpolnjevati
vse predpise in nositi davčne in upravne stroške, in ker
je eden od solastnikov zašel v finančne težave. Na srečo
me je predsednik upravnega sveta banke, (kjer je solastnik
najel posojilo - za katerega sta jamčili g. Breda in njena
hčerka), ki me je poznal, svetoval naj formalno kupimo
njegov delež (1/6) hiše na Višarjah, kar sem z notarsko
kupoprodajno pogodbo tudi storil julija 1992 (in prepisal
nase). Stroškov za to je bilo 4.900.000 lir (notar, davek
na vrednost, zemljeknjižna taksa). Solastnik je prišel
v stečaj, njegov delež hiše je bil rešen, toda zgodilo
se je, da je banka decembra 1992 vpisala hipoteko na vse
premoženje gospe Brede in njene hčerke, ki sta jamčili
za posojilo, dano solastniku, in so bile vključene v hipotekarno
premoženje tudi njene 3/6 hiše na Višarjah. To se je zgodilo,
ker lastnina hiše ni bila še prepisana. V prvem trenutku
nisem vedel, kaj napraviti. Zadeva me je tlačila kot mora,
mi ležala na srcu težka kot kamen, kajti če bi banka dala
hipotekarno premoženje na dražbo, bi izgubili vse, kar
smo že plačali in seveda tudi hišo. V tej stiski sem se
zatekel v molitvi k višarski materi Božji, ki me je že
nekajkrat rešila. Zaupal sem v njeno pomoč. Odločil sem
se in stopil v stik z banko, s podravnateljem, ki je obravnaval
zadevo hipoteke. (Bil je domačin iz Ukev in me je poznal).
Ko sem mu razložil zadevo: da je hiša plačana, da so denar
zbrali izseljenci in orisal trud Vinka Žaklja (njega je
poznal z Višarij), je obljubil, da bo zadevo hipoteke
pregledal in pomagal, kolikor se bo dalo. Obljubo je držal.
Banka je dovolila g. Bredi prodajo enega dela premoženja
in ko je bil denar vložen v banko, je dal prednost izbrisu
hipoteke na 3/6 hiše na Višarjah in z izjavo poravnave
hipoteke dal možnost notarskega akta o izbrisu. To je
bilo izvršeno julija 1994. Za notarske stroške smo prispevali
1.200.000 lir. Odvalil se mi je kamen, ki mi je ležal
na srcu; bili smo rešeni. Preden je prišlo do hipoteke
na hišo na Višarjah, smo že našli pravo ustanovo, ki je
zagotavljala, da ostane v slovenskih rokah: Papeški zavod
Slovenikum, nad katerim bdijo (in ga upravljajo) slovenski
škofje (škofije). Ne vem povedati, komu je prišlo na misel
ali kdo je namignil, da bi se lastnina prepisala na Slovenik.
Ko je Vinko omenil, da je o taki možnosti že govoril z
rektorjem Slovenika dr. Jezernikom, ki da je bil naklonjen,
sem tudi jaz govoril z njim po telefonu. Odgovoril mi
je, da bi potreboval kake podatke o hiši, da bi mogel
zadevo predlagati škofom in pristojni papeški kongregaciji.
Te podatke sem pripravil in ko sem bil sredi oktobra (17.10.)
slučajno v Rimu, sem jih izročil in ga prosil, da bi zadevo
pospešil. Ker je omenil, da bodo novembra prišli v Rim
slovenski škofje, sem se takoj, ko sem se vrnil iz Rima,
podal v Ljubljano (21.10.), da bi osebno govoril z nadškofom
Šuštarjen. Ker ga ni bilo v Ljubljani, sem se oglasil
pri pomožnem škofu Kvasu, mu razložil zadevo in ga prosil,
da bi o njej poročal nadškofu. Takoj po vrnitvi v Gorico
sem nadškofu (26. 10.) poslal obširno pismo in mu podrobno
razložil ves potek nakupa hiše in ga prosil, da bi predlog
prepisa lastnine na Slovenik sprejeli in ga obravnavali
v Rimu.
Nadškof je takoj (29. 10.) odgovoril, da se strinja s
predlogom, da ga bo v pogovoru z rektorjem (Jezernikom)
podprl in da misli, da bodo enakega mnenja tudi drugi
slovenski škofje. Obžaloval je, da je šele sedaj zvedel
za zadevo, ker bi lahko bilo mogoče že prej urediti, posebno
ker je bil poleti ravnatelj Jezernik v Sloveniji. Zagotovil
je, da bo s svoje strani predlog zelo podprl in upa, da
se bo dalo urediti. Dodal je se, de se je z Vinkom nekajkrat
pogovarjal o njegovi zamisli.
Nadškof je obljubo izpolnil in enkrat poleti 1993 je Jezernik
pisal, da so škofje predlog sprejeli, da pa je pristojna
vatikanska kongregacija sporočila, da po cerkvenih pravilih
Slovenik ne mora kupiti hiše, ampak jo more sprejeti le
kot darilo (donatio) in je priložil osnutek vsebine darilnega
pisma ter da bo poskrbel za obvezno dovoljenje pristojnega
videmskega nadškofa.
Spet je bilo treba iti na delo. Napraviti je bilo treba
darilno pismo, overoviti podpise vseh petih darovalcev
- solastnikov, napraviti uradno oceno vrednosti hiše,
prositi za celo vrsto dokumentov in potrdil. Vse to je
bilo napravljeno do konca leta 1994. Darilno pismo sem
poslal v Rim in Jezernik je poslal uradno potrdilo, da
je kongregacija darilo sprejela in se zahvaljuje.
Sedaj je bilo možno izvršiti prepis lastnine pri notarju.
Tu pa se je zapletlo. Tako trbiški kot goriški notar sta
odklonila, da bi akt izvršila, češ da gre za cerkveno
zadevo in da je treba zadostiti celi vrsti predpisov in
pogojev. (Morda en vzrok tudi, ker bi manj zaslužili,
saj je šlo za darilo - cerkvenim ustanovam priznane davčne
olajšave). Trbiški notar ml je dejal, naj se obrnemo na
kakega notarja v Rimu, ki že dela za cerkvene ustanove.
Zato sem konec leta 1995 ali v začetku 1996 pisal dr.
Jezernik, naj preskrbi notarja, ki se ga poslužuje Slovenik.
Čakal sem na odgovor. Vinko je postajal nestrpen in je
nekaterim (npr. škofu Kvasu v Ljubljani in predsednici
SSO v Gorici) pisal, naj poskrbijo, da bi zadevo prepisa
pospešil, kot da bi mislil, da se premalo zanimam za stvar.
V resnici pa je stvar zastajala, ker je bil dr. Jezernik
zaposlen z zadevo beatifikacije škofa Slomška! Vinku sem
kak teden pred smrtjo sporočil in mu v pismu obširno razložil,
kako je bilo z notarji in da čakam na odgovor dr. Jezernika.
Ne vem, ali je pismo prejel se pred smrtjo.
Po Vinkovi smrti sem se nekaj časa čakal na odgovor iz
Rima, ker ga ni bilo, sem g.Jezerniku sporočil, da bom
šel sam v Rim in se osebno zanimal pri notarju. Dr. Jezernik
je to mojo namero z veseljem odobril. Oktobra 1997 sem
se v Rimu sestal z notarjem in poizvedel za potrebno dokumentacjio.
Pripravil sem vse potrebne dokumente in notarska pooblastila
vseh solastnikov, da jih zastopam (da bi jim ne bilo treba
hoditi v Rim, ampak bi šel samo jaz).
Dne 8. februarja 1998 sva dr. Jezernik in jaz v Rimu pred
notarjem podpisala darilno pogodbo.
S tem pravnim aktom je bila zaključena dolga (in trnjeva)
pot uresničevanja Vinkove življenjske zamisli. Ko sem
pregledoval za tale prispevek in preletel v mislih vso
dobo, ki je trajala od prvega konkretnega dejanja (prva
okrožnica nov. 1989) pa preko vseh peripetij in zapletov
do podpisa pred notarjem februarja 1998 - torej dobrih
8 let - sem se šele prav zavedal in spoznal, koliko je
bilo vloženega truda in skrbi, koliko časa porabljenega,
in če hočem biti venalen, koliko denarja je bilo vloženega
za uresničitev, za katero je gorel, ki mu ni dala miru
in ga preganjala, da se je žrtvoval in razdajal. Gnala
ga je, da je šel v akcijo, obredel in pozival Slovence,
sonarodnjake po svetu in zbiral potrebni denar za končni
cilj: dati Slovencem, ki obiskujejo Višarje, skupen lasten
dom, ki mu bo zagotovljeno, da bo slovenski ostal do sodnega
dne.
Zavedal se je, kje je njegovo mesto in je kot človek,
kristjan in Slovenec delal za blagor in srečo drugih,
zavedajoč se z goriškim slavčkom: »Živeti vrli mož ne
sme za se.« Prav ta zavest, da je kot kristjan dolžan
delati za druge, mu je dala navdih, da smo Slovenski Dom
srečanja poimenovali po prof. L. Ehrlichu, ki je bil velik
častilec višarske Matere Božje in je tako na Višarjah
kot tudi drugje deloval kot duhovnik in vzgojitelj in
ki je bil velik domoljub.
Zaključek s pozivom
Delo, trud in denarni stroški pokojnega Vinka ne smejo
biti izničeni, morajo biti seme, ki rodi. Dom mora živeti,
za kar je bil zamišljen, mora služiti, mora imeti (dobivati)
potrebna sredstva, da bo primerno in dostojno služil.
Marsikdo mi je že rekel-in nekdo še pred kratkim, ko sem
omenil današnji spominski dan; da je škoda, da Dom le
malo sluzi, da je hiša večji del leta zaprta, da prostori
niso izrabljeni. Vsi, ki se zavedamo pomena Doma, da mora
služiti, se moramo zavzemati, da bo obstajal kak upravni
svet, ki bo upravljal, oskrboval, organiziral dejavnost
Doma in bivanje v njem, da bo res sluzil Slovencem, obiskovalcem
Višarij, predvsem tistim razstresenim po svetu, da se
bodo v njem prijetno počutili. Vsi moramo pomagati ali
dejansko ali z nasveti.
V vzpodbudo in v spomin naj bodo Vinkove besede: »Živeti,
ljubiti in biti srečen brez drugih - je utopija.«
gor
|
|
|
Bernard
Žabot |
Dragi sorodniki, prijatelji, sovaščani in ustanovitelji našega
društva Slomšek Monsenieorja. Ker mi ni dana možnost, da bi
vam lahko podal tako obširno poročilo, kot so ga dali moji
prejšnji sogovorniki, bom mogoče malce krajši. Vendar bom
vseeno skušal omeniti glavne točke oz. naloge in dolžnosti
našega M. Vinka Žaklja.
Minilo je 7 let odkar smo se za vedno poslovili od vašega
sorodnika, sovaščana in našega duhovnega in kulturnega voditelja.
Naj obudim spomin, kaj nam je pomenil ta ponosni sin, rojen
tukaj v tem lepem delu Slovenije. Svoj rojstni kraj je močno
ljubil, še bolj pa ga je pogrešal v času svojega dolgoletnega
izgnanstva v tujini. V svoji zgodnji mladosti je moral, kot
zavedni Slovenec, ob koncu 2.sv. vojne zaradi prihajajočega
komunizma zapustiti svoj rojstni kraj in Slovenijo, da si
ohrani svoje golo življenje, saj so mu komunisti medtem že
umorili brate in sestro. Umaknil se je v Avstrijo in zatem
tudi v Italijo, kjer je končal študij iz sociologije. Kot
so omenili že moji predhodniki je pel svojo prvo mašo na Vetrinju
na Koroškem, nedaleč od Gospe Svete, zibelke slovenstva. Zatem
je prišel k nam v Belgijo v Luuem. Že v času študija si je
zelo zanimal za izseljence v industrijskih krajih Belgije,
torej v Linburgu.
Leta 1948 je prvič prišel med slovenske izseljence v rudarsko
naselje Eisden, kjer je daroval slovensko mašo. Že meseca
maja, za binkoštni, je imel tudi v _____, rudarskem naselju
v okolici Genka, drugo slovensko mašo. To je bil začetek njegovega
poslanstva za naše rojake. Kaj vse je naredil v času svojega
bivanja med nami, ni mogoče v kratki besedi opisati.
Seveda so prišla tudi nesoglasja. V tem delu Linburga sta
bila po vojni dva slovenska društva. Jugoslovansko društvo
sv.Barbare, zavetnice rudarjev, je bilo pod močnim vplivom
takratnega jugoslovanskega sistema. Drugo društvo pa je bilo
društvo Slavček, ki je delovalo v okolici Genka. Društvo sv.Barbare
je imelo svoj pevski zbor, katerega je vodil g.Hribar in po
njegovi prezgodnji smrti g.Štefan Rogelj. Sedaj ga vodi njegov
sin Vili Rogelj. Ker je bil Vinko zelo zaveden Slovenec, društvo
sv.Barbare pa jugoslovansko usmerjeno, je prišlo do nesoglasja
med Vinkom Žakljem in vodstvom društva sv.Barbare. Zaradi
tega poslanstvo Vinka Žaklja ni bilo lahko, predvsem pa zaradi
vpliva iz takrat komunistične Jugoslavije. Vendar ni klonil.
Okrog sebe je začel zbirati drugo generacijo tamkajšnjih slovencev.
Imel je dopolnilni pouk slovenščine za mlade, katere je sam
zbral, jih vozil v svojo hišo in tam imel svojo šolo. Mlade
fante je popeljal na taborenje v Ardele. Bil je duhovni vodja
za slovenske in hrvaške izseljence. Vsako nedeljo je imel
maše po raznih krajih med izseljenci po Belgiji in na Nizozemskem.
Na njegovo pobudo je iz pevskega krožka nastalo naše pevsko
društvo Slomšek, katerega duhovni voda je bil vse do svoje
smrti.
Kaj vse je naredil med tem časom. Moji sogovorniki so omenili,
da je bil dober fotograf, kar je res. Imel je zelo izostren
vid in naredil je res krasne posnetke, za kar je bil nagrajen
od belgijskih fotografov. Naj omenim, da je bil zelo dober
sodelavec patra Špeha, ki je zbiral pomoč za izseljence oz.
begunce, ki so se priselili v Nemčijo, na Nizozemsko, v Belgijo
ali Francijo. Redno je daroval maše in imel lepe pridige za
te ljudi. S tem pa mogoče tudi nabiral tudi frank po franku,
kot so temu rekli takrat, da je zbral nekaj denarja, s katerim
je lahko ustvarjal svojo zamisel na sv.Višarjah. Vzgajal nas
je v pokončne osebnosti, ki naj vedo, kje je njihovo mesto
in da človek nima pravice delati samo zase in mislite le nase.
Svaril nas je pred vplivom komunistične prlilizjenosti, za
zgled nam je dajal našega pokojnega škofa, sedaj kandidata
za svetnika Antona Martina Slomška, patrona našega društva.
Zmeraj je na vsakem koraku poudarjal, naj podpiramo resnico,
pravico in svobodo. Naš cilj naj bo zdrava demokratska družba.
Priporočal nam je branje slovenskih knjig, časopisov in poudarjal:
»Če jih ne boste brali, vas bo pobralo!« kar res drži. Zmeraj
nas pobira in vse manj nas je. Kriva je seveda asimilacija
tamkajšnjih domačinov in upadanje izseljencev, ki bi prišli
v naše kraje, kot se je dogajalo v letih 1956-57. Takrat je
v naše kraje prihajalo precej fantov, ki so si potem poiskali
delo v rudnikih, kar ni bilo lahko. Naši mladi nimajo več
toliko smisla za našo pesem in našo besedo. Predvsem jih zaposlujeta
televizija in računalnik ter angleščina. Ta jim je nekoliko
bolj pri srcu kot govorica naših prednikov, ki so prišli v
Belgijo iz Slovenije.
Premalo so naše besede zahvale za njegovo delo. Iskrena hvala
tudi njegovi bistrovidnosti. Dolgo se je boril za pravice
slovenskega naroda, katerega je tako močno ljubil in vendar
dočakal da si je priboril neodvisnost s svojo državo. To si
je on zmeraj najbolj želel. Vsako leto je hodil najmanj za
dva meseca na Višarje, kjer je gledal iz višarskih planin
v svojo drago domovino Slovenijo. Jesen svojega življenja
je nameraval preživeti v svojem rojstnem kraju, vendar je
gospodar našega življenja imel drugačne namene z njim. Predčasno
ga je poklical k sebi v svojo družbo. Lahko pa rečem, dragi
pokojni Vinko, ena od vaših želja se je izpolnila in sicer,
da vaše telo počiva v rodni domači zemlji.
Dragi rojaki, sovaščani in prijatelji, iskrena vam hvala,
da ste nam pripravili tako lep sprejem ter da lahko skupno
počastimo spomin na njega, ki je bil tako močno pri srcu nam
in vsem vam. Obljubljam vam, da bomo ostali še naprej povezani
vse dokler bo duh našega pokojnega Vinka Žaklja ohranjen v
naših srcih. Čeravno je zapisal v svoji knjigi Molitev na
gori: Ne žaluj, ne išči mojega groba, ne žaluj za mano. Bilo
pa bi žalostno od nas če bi se dobesedno držali teh njegovih
vrstic. Nasprotno, večkrat se moramo spomniti našega voditelja
in ga počastiti z molitvijo ali pesmijo, ne samo na njegovem
grobu, ampak tudi v našem vsakdanjem življenju. Zato je dolžnost
vseh nas, da se zavedamo tega, kar ste nam Vinko pustili in
kar bomo skušali ohraniti. Naj postane in ostane vaše geslo
Bog, narod domovina tudi naše.
gor |
|
|